www.montazer.ir
جمعه 10 می 2024
شناسه مطلب: 5750
زمان انتشار: 10 نوامبر 2016
«روح انتقام» یاری گر امام هدایت، یعنی امام زمان عج است

استاد محمد شجاعی

«روح انتقام» یاری گر امام هدایت، یعنی امام زمان عج است

یاری رساندن به امام هدایت از روح انتقام نشأت می گیرد و «امام هدایت» در زیارت عاشورا امام زمان است و خداوند تمام هدايت، خير و بركت را در دست ایشان قرار داده است.

 

«أنْ یَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِی (ثَارَكُمْ) مَعَ إِمَامٍ هُدًى = از خدا می خواهم که روزى كند، خون خواهی ام را به همراه امام هدایت».

وقتی می گوییم:«إِمَامٍ هُدًى = امام هدایت»، باید بفهمیم که چه کسی می تواند، این گونه سخن بگوید. کسی که یقین به معصوم داشته باشد و بداند كه فقط و فقط معصوم، امامِ هدایت است و مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه) امام هدایتگرِ زمان ما است. امامی كه 7 دسته اطلاعات تخصصی برای هدایت هر انسانی از دنیا تا ابدیت را دارد.

امام زمان، یعنی كسی كه تمام ریاضیات دنیا و سیستم های دنیا و آخرت را می‌شناسد و می‌تواند تنظیم كند. امام زمان یعنی كسی كه تسلط كامل، احاطه ی كامل بر برزخ، دنیا، قیامت و بعد از قیامت دارد.

امام زمان كسی است كه می گوید هر كس می خواهد، آدم، شیث، نوح، ابراهیم، موسی، عیسی، محمد (صلی الله علیه و آله)، علی، حسن و حسین (علیهم السلام) را ببیند، به من نگاه كند.

امام زمان کسی است که امام باقر (علیه السلام) درباره ایشان می فرماید:«پدر و مادرم به فدایش شوند»، سیدالشهداء (علیه السلام) با چه حسرتی در مورد امام زمان می گویند: «پدرو مادرم به فدایت، «لو ادركته = اگر من دركش كنم، تمام عمر خادمش می شوم».

امام ظاهر در زیارت عاشورا به چه معنی است؟

امام ظاهر یعنی ظهور امام زمان در دل های شیعیان بیشتر از ظهور رسول الله، امیرالمؤمنین، سیدالشهداء و بقیه معصومین در زمان خودشان است. آنها با اینكه ظاهراً «ظاهر» بودند، اما ظاهر نبودند، یعنی کسی به آنها اعتنایی نداشت، به یاری شان برنخاستند و همه در غربت کشته شدند.

در زیارت عاشورا می خوانیم: «مَعَ إِمَامٍ هُدًى (مَهْدِیٍّ) ظَاهِرٍ نَاطِقٍ بِالْحَقِّ منکم = همراه امام هدایت گرِ آشكار و گویاى به حق از خاندان شما». ظاهر یعنی کسی که ظهور دارد و ظاهر می‌شود. قشنگترین تعبیری که از آن کردند، این است که حضرت در دل شیعیان شان ظهور دارند. یعنی برای همه شیعیان ظاهر هستند.

درست است که شیعیان امام زمان را به ظاهر ندیده اند، ولی به او ایمان دارند، دوستش دارند، در فراقش گریه می کنند، خود را خادم حضرت می دانند، برایش هزینه می کنند، کار می کنند؛ برای همین گفته نشده «امام غائب»، چون ایشان امام ظاهر است.

«امام ناطق» یعنی امام زمان عج برخلاف اجدادشان محکوم به سکوت نیستند

برای کلمه «ناطق» معانی مختلفی ذکر کرده اند، از جمله این که گفته شده حضرت اهل نطق است، یعنی مانند امامان قبلی محکوم به سکوت نیستند. «ظَاهِرٍ نَاطِقٍ =امام ظاهر و ناطق».

هریک از معصومان به نحوی سکوت داشته اند. مثلاً امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند:«فَصَبَرْتُ وَ فِی الْعَیْنِ قَدْیً وَ فِی الْحَلْقِ شَجیً = پس صبر كردم درحالی كه خاری در چشم و استخوانی در گلویم بود ». 25 سال ایشان صبر و سکوت کردند.

امام مجتبی (علیه السلام) چقدر مورد ظلم واقع شدند، کسی نبود که از ایشان دفاع کند. برای همین ما در احكام فقهی «تقیه» داریم، «تقیه» یعنی عقایدتان را مخفی كنید، اگر ظاهر کنید،‌ کشته می شوید.

در زمان امام صادق (علیه السلام) اگر کسی می خواست مسأله شرعی بپرسد، لباس مبدل می پوشید، مثلاً‌ باری تهیه می کرد، مثل خیار، در کوچه فریاد می زد، خیار دارم،‌ خیار بخرید، حضرت در منزل به غلام شان می گفتند، این شخص را داخل بیار، خیار فروش است، وقتی خدمت حضرت می رسید، حضرت می گفتند، سوالت چیست؟ و سپس جواب مسأله را به آن شخص می فرمودند. این همه سختی برای این بود که نمی توانستند حرف بزنند، باید عقایدشان را مخفی می کردند.

در مظلومیت امام صادق (علیه السلام) همین بس، که با داشتن 4 هزار شاگرد، یک نفر پای کار نبود. در روایات آمده است فردی از خراسان نزد امام صادق (علیه السلام) آمد و او را به جنگ برای باز پس‌گیری خلافت دعوت کرد و گفت: «آقا چرا قیام نمی ­كنید؟ این همه آدم دور شما هستند». حضرت به او دستور داد که وارد تنور پر از آتش شود و او از این عمل خودداری کرد، در همین حال هارون مکی از یاران باوفای امام وارد شد و امام همان دستور را به او داد و او وارد تنور داغ شد.

امام زمان مجبور نیست که مثل 11 امام دیگر، شرایط موجود را تحمل كند، هیچ طاغوتی روی ایشان تسلط ندارد. «ناطق» یعنی امام تمام حق را می گوید، از کسی ترس و خجالتی ندارد. نه این که سایر معصومان برای خودشان می ترسیدند، نه. از کمبود یاران می ترسیدند؛ برای حفظ اصل اسلام می ترسیدند.

اما امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) راحت تمام احکام اسلام را بیان می کند؛ به طوری که خیلی ها می گویند:« اینها چیست، ما اینها را قبلاً نشنیده ایم، آیا این دینِ جدید است؟». امام زمان تنها امامی است که برعکس سایر ائمه کاری به ظاهر افراد ندارد که آنها ظاهراً چگونه هستند، فقط به باطن شان نگاه می کند و بدون محاکمه حکم می کند که راست می گویند یا دروغ. فقط دوستانش از دست او در امان هستند. چون ایشان با هیچ کس تعارف ندارند.

شخصی به نام ابوالفضل از امام باقر (علیه السلام) در مورد اولی و دومی که در زیارت عاشورا مورد لعن خداوند قرار گرفته اند، سؤال می کند. حضرت می فرماید: «یا ابوالفضل از آن دو نفر سؤال کردی؛ به خدا کسی از ما نمرده، مگر اینکه به آن دو نفر غضبناک بوده و امروز کسی از ما نیست، مگر اینکه به آن دو نفر ساخط و غضبناک است. کبیران مان به صغیران مان به این امر وصیت می کنند. آن دو نفر به ما ظلم کردند و ما را از بیت المال مسلمین منع کردند. آن دو نفر، اول كسانی بودند كه بر ما مسلط شدند و خرابی و فساد ایجاد كردند و ساكت نخواهد شد، مگر اینكه قائم ما ظاهر شود یا متكلم ما تكلم نماید.»؛ یعنی، فسادی كه آنها ایجاد كردند، دیگر تمام شدنی نیست. این فساد ادامه دارد تا زمانی كه حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه) قیام كند.

 اگر ما از پیشرفت های انسانی، علمی و حتی پیشرفت های تكنولوژیک عقب ماندیم و هر چقدر ظلم، گناه، تباهی و فساد در عالم اتفاق می افتد؛ به خاطر همان واقعه است، منظور از «ما» همه بشریت است.

علی (علیه السلام) 1400 سال پیش فرمود: «اگر با من همراهی می كردید، از همین آب، خانه هایتان را روشن می كردم». مگر بشر چند سال است كه توانسته برق را اختراع كند. اگر علم دست ائمه بود، سطح زندگی دنیایی این گونه نبود. در روایت داریم که علم 27 پله دارد که تا زمان ظهور فقط 2 پله اش طی می شود و 25 پله دیگر را امام زمان جلو می برند. 

امام صادق (علیه السلام) در ادامه جواب شان به ابوالفضل می فرمایند: «آگاه باش و بدان، اگر قائم ما قیام نماید و متكلم ما تكلم نماید، البته آشكار نماید از قضیه آنان، آنچه را كه پنهان می كردند، مكتوم نماید از قضیه شان، آنچه كه اظهار می كردند، به خدا سوگند! بلاها و قضایایی كه بر ما اهل بیت جاری می شود، بنای آن را آن دو نفر گذاشتند.»

همین مطلب را در زیارت عاشورا می خوانیم:«لعنَ اللهُ أمَّةً اسَّسَت اساسَ الظُلمُ وَالجَورِ عَلیكُم اهل البَیت = خدا لعنت كند، كسانی را كه بنیان ظلم به شما اهل بیت را گذاشتند».

 

مقام محمود جلسه 7

 

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed