www.montazer.ir
جمعه 11 ژولیه 2025

بشنو حکایت من ...

خداوند علیم در قرآن کریم، پیچیده‌ترین مطالب تربیتی و اخلاقی را در قالب حکایت‌های آموزنده از پیشینیان به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بازگو کرده است. خداوند رحمان در آیه 176 سوره اعراف، پس از بیان مثالی می‌فرماید: «فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ» یعنی: این داستان‌ها را برای آن‌ها بازگو کن شاید بیندیشند و بیدار شوند. این خود نشان از اهمیت و اثرگذاری این روش در امور تربیتی دارد.

شناسه مطلب: 877
زمان انتشار: 12 نوامبر 2014
| |
میثاق برادران ، جلسه 7

میثاق برادران ، جلسه 7

آفات و فواید ازدواج، زمان و سن و ازدواج استاد: محمد شجاعی 1. یكی از آفات ازدواج این است كه انسان به‌خاطر امیال و زیاده‌طلبی‌ها و روحیه تجمل‌گرایی خویش یا خانواده به سمت كسب روزی نامشروع و حرام رود كه این امر هم از لحاظ معنوی وضعیت خانواده را به هم می‌زند و هم دریچه‌ای است برای ظلم به دیگران. 2. آفت دیگر ازدواج، كوتاهی در رعایت حقوق خانواده و از سوی دیگر عدم صبر در آزارهایی است كه از سوی خانواده صورت می‌گیرد. 3. ازدواج، چهره و ماهیتی دوگانه دارد، یك چهره آن سازنده و مبارك و چهره دیگر آن منفی و نامبارك است. 4. در روایت است كه: در اسلام بنیان هیچ بنایی مثل بنای ساختمان ازدواج نیست. این نشان می‌دهد كه فواید ازدواج در غیر آن یافت نمی‌شود. 5. آفت دیگر ازدواج، غفلت از یاد خداوند و كوتاهی در انجام وظایف شرعی است. 6. جنبه منفی ازدواج مربوط به خود آن نیست بلكه مربوط به نوع ارتباطی است كه انسان با خانواده و با مسئله ازدواج دارد. 7. مصون بودن از جنبه منفی ازدواج با دقت در انتخاب همسر و رعایت اصول عقیدتی و اخلاقی در روابط حاصل می‌شود. 8. ازدواج، نباید تمام غایت زوجین باشد چرا كه باعث مدفون شدن استعدادهایشان می‌شود، در این حالت شعاع فكری، فعالیت‌ها و اندیشه‌های آن دو فراتر از مسائل مادی نرفته و می‌خواهند مه چیز را به استخدام مسائل حیوانی و گیاهی زندگی درآورند. 9. ازدواج نباید مانع از توجه انسان به ماهیت اصلی خویش، ارزش‌های فوق حیوانی و پیمودن مسیر انسانی باشد چرا كه در این صورت، ازدواج نامبارك است. 10. مسائلی كه دختر و پسر در طی خواستگاری مطرح می‌كنند نشان‌دهنده جایگاه شخصیتی آنان است كه در چه مرتبه‌ای از كمالات قرار دارند. 11. نوع برخورد انسان با همسر و خانواده او را سعادتمند یا جهنمی می‌كند چرا كه قرآن كریم از یك طرف برخی از همسران و فرزندان را دشمن انسان و از طرف دیگر همسر را باعث لقاء انسان با خداوند معرفی می‌كند. 12. شخص جهنمی هرگز نمی‌تواند همسر خوبی برای انسان باشد. 13. ضرب‌العجل‌های تعیین شده در احكام شرعی پیرامون زمان ازدواج تنها در جایی است كه انسان به حرام بیفتد و مسئله نیاز جنسی مطرح باشد ولی به هر حال این ضرب‌العجل‌ها نیز نباید انسان را از اهداف عالی ازداج دور كند. 14. عدم تحریك غریزه جنسی دلیل بر تأخیر در ازدواج نیست ولی به هر حال گاهی كسب برخی كمالات می‌تواند باعث تأخیر در ازدواج باشد. 15. زمان ازدواج دارای شروطی است: 1 ـ بلوغ جنسی و جسمی (تحصیل حداقل سن ازدواج) 2 ـ داشتن درك صحیح از ازدواج، تشكیل خانواده و وظایف در آن 3 ـ شناخت آفات و آمادگی برای جلوگیری از آن 4 ـ قدرت بر انجام وظایف همسری 16. قدرت بر انجام وظایف همسری عبارت است از : توان مالی (تأمین اقتصادی خانواده)، توان عاطفی (دوست داشتن و عشق ورزیدن)، توان معنوی (ارتباط با خدا و تقوای خانواده) 17. به فرموده برخی از بزرگان، ازدواج نیز دارای احكام خمسه است یعنی با توجه به شخصیت شخص، ممكن است ازدواج در برخی سنین باعث دچار شدن به برخی آفات آن شود پس خودشناسی در این‌جا بسیار مهم است.

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 875
زمان انتشار: 12 نوامبر 2014
| |
میثاق برادران ، جلسه 6

میثاق برادران ، جلسه 6

تحلیل آفات و فواید ازدواج استاد: محمد شجاعی 1. یكی از فواید اجتماعی ازدواج، تكثیر نسل است كه خیرات دنیوی و اخروی بسیاری را شامل می‌شود. 2. از جمله خیرات دنیوی تكثیر نسل، رشد اقتصادی و نظامی است چرا كه مملكتی كه قشر جوان زیادی دارد از نظر شرایط سیاسی و نظامی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. 3. اگر انسان با توجه به یكی از فواید ازدواج به‌سوی آن می‌رود باید دقت كند كه از جنبه‌های دیگر آن غفلت نكند یعنی در ازدواج به‌دنبال همه اهداف آن (از پایین‌ترین تا بالاترین) باشد. 4. زمانی كه انسان برای خود محدودیت قرار می‌دهد، قدرت انتخاب خویش را كم می‌كند و در نتیجه مزایای آن‌چه كه انتخاب كرده، كم می‌شود. 5. توجه به فواید مختلف ازدواج، دقت در انتخاب، همت، آماده‌سازی و نیت انسان را بالا می‌برد. 6. روایت: بالاترین شفاعات این است كه انسان در امر ازدواج بین دو نفر شفیع شود. 7. حضرت سجاد «علیه‌السلام»: اگر كسی برای برادر دینی خود همسری بگیرد و به او كمك كند كه با آن همسر انس گرفته و آرام بگیرد، خداوند این عمل او را به‌صورت موجودی درمی‌آورد كه در قبر، آرامش او را تأمین كند. 8. حضرت امام صادق «علیه‌السلام»: هركس یك عذبی را متأهل كند، از جمله كسانی است كه خداوند در روز قیامت به او نظر می‌كند. 9. انتخاب فواید مختلف ازدواج، بستگی به جایگاه نفس و شخصیت انسان در سلسله كمالات مختلف نباتی، حیوانی و انسانی دارد. 10. هرقدر روح انسان بزرگ‌تر و شخصیت او پیشرفته‌تر باشد، اهداف عالی‌تری را در ازدواج درنظر می‌گیرد. 11. یكی از مسائل مهم در ازدواج كه عدم دقت به آن، آفت زندگی است، مسئله لزوم كسب حلال برای گذران زندگی است. 12. لقمه حرام، هم در دنیا شخصیت بدی را برای انسان می‌سازد و هم در آخرت، عذاب زیادی را به‌دنبال دارد. 13. در روایت است كه: یكی از پرحسرت‌ترین افراد روز قیامت كسی است كه مالی را در دنیا از راه حرام به‌دست بیاورد و دیگران پس از مرگش آن مال را در راه خیر صرف كنند و به بهشت روند و او به جهنم 14. انسان باید از ابتدای زندگی به دو مسئله توجه كند: یكی این‌كه از اول روحیه تجمل‌گرایی را نداشته باشد چرا كه در غیر این صورت كم‌تر می‌تواند به سمت كسب حلال رود و دیگر این‌كه همسر و خانواده‌اش نیز چنین روحیه‌ای نداشته باشند. 15. روحیه یك جوان به‌خصوص در امر ازدواج و سال‌های اول آن، باید یك روحیه قناعت‌طلبی بوده و شخص قانع باشد. 16. در روایت است كه: از سعادت مرد، همسر خوب، مركب راهوار، خانه وسیع است. 17. در روایت است: هركس هر مقدار كه بتواند به رفاه خانواده‌اش بپردازد ثواب برده، ولی از راه حلال. 18. از جمله سلاح‌هایی كه زن‌ها برای وادار كردن شوهرانشان بر اموری به‌كار می‌گیرند، یكی گریه و دیگری تحقیر مرد است. 19. علی «علیه‌السلام» می‌فرماید: تمام هستی زن به زیورآلات اوست، لذا در اسلام سفارش شده كه اگر مرد توانایی دارد حتماً برای زن، زیورآلات تهیه كند و این قضیه را ترك نكند. 20. یكی از آفات ازدواج، صبر نكردن بر اذیت و اخلاق سوء افراد خانواده است و این امر از طرف دیگر می‌تواند از فواید ازدواج باشد یعنی شخص با تحمل این آزارها، قدرت روحی بالایی پیدا می‌كند. 21. در امر ازدواج، بیشتر از سن، رشد عقلانی مهم است لذا برای دختر شرط كرده‌اند كه علاوه بر بلوغ جنسی، رشید باشد و مسائل زندگی را بفهمد و مرد نیز همین‌طور رشید باشد. 22. زن و مرد باید با روحیات یكدیگر آشنا باشند چرا كه هر یك مظهری از اسماء الهی است، زن مظهر جمال و مرد مظهر جلال الهی است پس روحیات خاص خود را دارا هستند. 23. بسیاری از مشكلات در زندگی زناشویی، ناشی از عدم شناخت زوجین از روحیات طرف مقابل است. 24. زنی كه از نظر روحی سالم است خواستار این است كه مرد را غیور، قوی و قدرتمند ببیند چرا كه از نظر شخصیتی تمام پشتوانه‌اش به اوست. 25. نبی اكرم «صلی‌الله علیه و آله و سلم»: برای گناه‌كار بودن شخص همین بس كه خانواده خویش را ضایع كند. 26. نبی اكرم «صلی‌الله علیه و آله و سلم»: كسی كه از خانواده‌اش فرار می‌كند مثل بنده فراری است كه نه عبادتش قبول است و نه نماز و روزه‌اش و مورد بغض خداوند است تا این‌كه واقعاً برگردد و این مسئولیت را قبول كند و هركس كه كوتاهی می‌كند از قیام به حقوق خانواده حتی اگر فرار نكرده باشد، به منزله فراری است. 27. مرد باید سه دسته نیاز عاطفی، مادی و معنوی خانواده‌اش را تأمین كند.

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 189
زمان انتشار: 29 سپتامبر 2014
| |
آداب تعلیم و تعلم،جلسه 17

آداب تعلیم و تعلم،جلسه 17

در روایت داریم که اضافه عمل انسان هر قدر علم باشد حجّت است بر او در روز قیامت؛ عین علم اضافه خطرناک است. خود عمل یک نحوه شدن است، یک نحوه علم‌آوری و روشنایی بخشی برای انسان دارد. هر گاه انسان صادق بود آن جایی هم که چیزی نمی‌فهمد و نمی‌داند خدا او را نجات می‌دهد و نوری به او خواهد داد که تشخیص خواهد داد. این که انسان علم را از جانب خدا بداند و علم را معادل عمل و تقوا بداند از یک صفت بسیار پست رذیله و بسیار خطرناک انسان را نجات می‌دهد و آن این است که انسان از حسادت نسبت به علما دور می‌شود. فقر اصغر بهداشت روحی انسان را تأمین می‌کند، بهداشت ارتباط روح و بدن را تأمین می‌کند. علم واقعی، عبارت است از شناختن طرز طی نمودن و در نور دیدن گردنه‌ها و دست‌‌اندازهای روحی است. انسان دائماً تکیه به اسباب و علل مادی می‌کند، باید برای کسب علل مادی وقت زیادتری بگذارد و وقتی وقت زیادتری می‌گذارد و از خودسازی باز می‌ماند. نسبت به وضع عادی انسان ممکن است امتحان‌های سختی پس دهد و مدّتی در تنگنا باشد. یک نفر از لحاظ شخصی و علمی می‌تواند شخصیّت علمی یا معنوی بالایی داشته باشد صرفاً به علت این که در اسباب و علل مادّی و دنبال روزی گشت شخصیّتش کم می‌شود،‌مسائل علمی و معنوی‌اش کم می‌شود. محبوبیّت، علم،‌ تقوا، درجات معنوی و مراتب علمی از جایی می‌آید که انسان بفهمد تکیه‌اش در اجتماع را باید به خدا بدهد. حضرت علی (علیه‌السّلام) فرمودند: «ترک معصیت سخت است امّا سخت‌تر از آن ترک بهشت است.» هر کس مغز تجاری داشته باشد از کار علمی و کسب معنویت نباید دور باشد. امام علی (علیه‌السّلام) به مالک می‌گوید:‌  «مالک تو زنده‌ترین وقتت را برای خدا و عبادت بگذار.» عبادت یعنی مجموعه ارتباطاتی که منجر به تحصیل شرایط زیستی آخرت شود،‌ برای چنین کاری انسان باید زنده‌ترین وقتش را بگذارد.

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 185
زمان انتشار: 27 سپتامبر 2014
| |
آداب تعلیم و تعلم،جلسه 13

آداب تعلیم و تعلم،جلسه 13

در روایت داریم که علما به واسطه حسد وارد جهنّم می‌شوند. اگر کسی در علم آموزی آفت‌شناسی کرد علم خود را با عقل پیوند می‌دهد. در علم باید قوانین اطاعت را یاد بگیریم و به دنبال تسلیم بیشتر باشیم و یاد بگیریم ناخود را بیشتر ضعیف کنیم و خود را قوی کنیم. کسی که علم را برای غیر عمل یاد می‌گیرد همانند کسی است که پروردگار خود را مسخره کرده است. رمز پیدایش تفکّرات منحرف و اسلام های بدون حقیقت و صدها اندیشه و مکتب دینی که استخدام صور مقدّس کردند این است که علم آموز از اول علم را درست یاد نگرفته و برای غیرعمل یاد گرفته است. روایت: «علم را به همان معنای نور که ما استخدام می‌کنیم و از آن برای روشن شدن قلبمان و مسیرمان استفاده می‌کنیم جز از عالم ربّانی آن را نگیرید.» وقتی علم را برای غیرعمل و غیر عبودیّت یاد گرفتید این علوم اسلامی از عرفان تا اخلاقش و سایر رشته‌هایش کاملاً با دنیا سازگاری پیدا می‌کند و هیچکدام مخالفتی برای شما ایجاد نمی‌کند. عالم، طلبه و دانشجو در هر رشته‌ای اگر اهل عجز و لابه بر درگاه خداوند نباشد نمی‌تواند مسیر علم‌آموزی را به سلامت تا آخر طی کند. هر کدام از علوم دنیایی مثل فضانوردی و ... رشد می‌کند به کمالات حیوانی انسان کمک می‌کند ولی به انسانیّت انسان اضافه نمی‌کند در غرب داستانهایی که می‌نویسند و فیلمهایی که می‌سازند به نوعی گرایش های رفتارگرایانه در علوم و آموزش‌هایشان وجود دارد برای این است که این گمشده آنها است و دارند اسطوره‌سازی و الگوسازی می‌کنند.

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 181
زمان انتشار: 27 سپتامبر 2014
| |
آداب تعلیم و تعلم،جلسه 9

آداب تعلیم و تعلم،جلسه 9

تحصیل اخلاص هم کاری طولانی است و کار علمی و هدایت مردم معطل می‌ماند پس ما هم باید کار علمی‌مان را کنیم بدون اخلاص و یا برای ریاکاری این خودش عبادت بزرگی است. این وسوسه‌ای که شیطان می‌کند و از صورت مقدّس منزلت اجتماعی استفاده می‌کند. کاری که بدون اخلاص انجام شود ولو ممکن است کمک کند به اسلام از جهاتی ولی می‌تواند زمینه‌های خطرناکی را هم برای ضربه زدن به خود اسلام فراهم کند. این که انسان فکر کند دین خدا به او بستگی دارد و اگر او نباشد کار خدا لنگ می‌ماند یک تفکّر شرک‌آمیز و خطرناک است. میزان این است که انسان به قلب خود حقیقتاً مراجعه کند و ببیند که انگیزه‌اش چیست برای این که بخواهد کار علمی یا فرهنگی کند. کسی که بدون اخلاص وارد می‌شود وقتی مورد توجّه دیگران قرار می‌گیرد دائم معروف می‌شود. دائم مراجعه می‌شود، دائم مطرح می‌شود این دلش خطرناک‌تر می‌شود. وقتی انسان بنیانی را می‌‌گذارد تبعات آن هر چه قدر باشد تا قیامت دامن او را خواهد گرفت، تا وقتی براساس طرز تفکّرات او و بنیانی که گذاشته عمل می‌شود و دائم فساد می‌کند این دارد از محصولات ما اخّر خود استفاده می‌کند. اگر انسان وارد گروهی شود «مَن مَشبّه بقوم فهو مِنْهُم» از آنها محسوب خواهد شد. برای برخی این حضورهای اجتماعی تنها پوششی است برای این که از تنها بودن خود بیزار هستند. از بس از خود وحشت دارند. بسیاری هستند که کارهای اجتماعی را به عنوان تسکینی برای آرامش خود قرار می‌دهند حتی اگر آن کارهای اجتماعی زحمت زیادی داشته باشد و بسیاری از آرامش‌ها را هم سلب کند. کسی که خود را به زمان مشغول می‌کند زمان هم او را مشغول می‌‌کند یعنی همیشه مسائلی دارد که راجع به آن فکر کند. امام صادق (ع) دربارة آیة"‌اَوَلَمْ نُعَمِّرکُمْ" آیا به شما عمر ندادیم که تذکّر بگیرید. فرمودند: «این توبیخ است برای جوان 18 ساله‌ای که سه سال از زمان تکلیفش گذشته و مسائل آخرتی خود را یاد نگرفته است.» حضرت زهرا3فرمودند: «خداوند امامت را برای نظم جامعه قرار داده است.» برخی از افراد اهل حق و جبهه حق،‌ نتوانستند جلوی شهوات اجتماعی، سیاسی و شهوات فردی خود را بگیرند و زمینه‌ را برای ظهور چنین افرادی باز گذاشتند. در صحیفه نور داریم که کسانی که به شورای نگهبان و این نهادهای مقدّس توهین می‌کنند واز وجهة‌ اینها می‌‌خواهند کم کنند،‌ مفسد فی الأرض هستند. روایت: «هفتاد گناه جاهل آمرزیده می‌شود پیش از آنکه گناه عالم آمرزیده شود.» بندگان با ایمان خداوند باید خویش را سخت بپایند و نکته‌های دقیق رفتار خود را تحت مراقبت قرار دهند.

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed