www.montazer.ir
جمعه 11 ژولیه 2025

چرخه آب در طبیعت و قرآن

آب در طبیعت دائماً در حال گردش است و پیوسته بین اقیانوسها، هوا و خشکی‌ها مبادله می‌شود. مسیر گردش آب در طبیعت را اصطلاحاً چرخه آب‌شناسی یا به طور ساده، چرخه آب می‌خوانند. این چرخه، آغاز و پایانی ندارد و در آن فرآیندهای بسیاری به طور پیوسته روی می‌دهند.

شناسه مطلب: 4984
زمان انتشار: 10 می 2016
| |
ویژگي هاى روحى حضرت عباس (علیه السلام)

ویژگي هاى روحى حضرت عباس (علیه السلام)

سـرورمـان عـبـاس (علیه السّلام) دنیایى از فضایل و نیكى بود. هر صفت نیك و گرایش والا را كـه بـتـوان تـصـور كـرد، جـزء ذاتـیـات او بـود و هـمـین افتخار او را بس ‍ كه زاده امـیـرالمـؤ مـنـیـن (عـلیـه السـّلام) داراى تـمـامـى فـضـایـل دنـیـا بـود. ابـوالفـضـل هـمـه فـضـیـلتـهـا و صـفـات پـدر را بـه ارث بـرد تـا آنـكـه نزد مسلمانان سَمبل هر فضیلتى و نماد هر ارزشى والا گشت . در اینجا به اختصار برخى صفات حضرت را یاد مى كنیم : 1 ـ شجاعت دلیـرى و شـجـاعـت ، گـویـاتـریـن نـشان مردانگى است ؛ زیرا نشانه قوت و استوارى و ایـسـتـادگـى در بـرابـر حـوادث مـى بـاشـد. ابـوالفـضـل ایـن صفت والا را از پدرش كه شـجـاعترین انسان هستى است و داییهایش كه از دلاوران نامدار عرب بودند و در میان سایر قبایل بدین صفت مشهور بودند، به ارث برده بود. ابـوالفـضـل دنـیـایـى از قـهرمانیها بود و آنگونه كه مورخان گفته اند در جنگهاى همراه پدرش هرگز ترسى به خود راه نداد. روز عاشورا نیز آنچنان شجاعتى از خود نشان داد كـه زبـانـزد تـاریخ گشت . ابوالفضل در این روز كه از حماسى ترین روزهاى تاریخ اسلام است ، در برابر انبوه دشمنان ـ كه دشت را پر كرده بودند ـ آنقدر دلاورى نشان داد كـه شجاعان قوم را متزلزل و عامه سپاهیان را هراسان كرد و زمین ، زیر پایشان لرزید و مـرگ بـر آنـان سـایـه افـكـنـد تـا آنـجـا كـه بـه حـضـرتـش ‍ پـیـشـنـهـاد فـرمـانـدهـى كـل سپاه را ـ در صورت كناره گیرى از یارى برادرش ـ دادند. لیكن عباس بر آن تمسخر زد و بر ایمان و عقیده اش و دفاع از آرمان مقدسش ‍ افزوده شد. شـجـاعـت و دلاورى حـضـرت عـبـاس (عـلیـه السّلام) در روز عاشورا براى به دست آوردن سـودى مـادى از ایـن زنـدگـى نـبـود، بـلكـه دفـاع از مقدّسّترین آرمانهاى مجسم در نهضت برادرش سیدالشهداء بزرگترین مدافع حقوق محرومان و ستمدیدگان به شمار مى رفت . با شاعران شـاعـران از شـجـاعت ، دلیرى ، رادمردى حضرت و شكستى كه یك تنه به سپاه اموى وارد كـرد، هـمـواره در شـگـفـت بـوده انـد و شـیـفـتـه شـخـصـیـت والاى او گـشـتـه انـد. بـراى مثال ، شمارى از آنان را كه در این باب داد سخن داده اند مى آوریم . الف ـ سید جعفر حلى : شـاعـر عـلوى ((سـیـد جـعـفـر حـلى )) در قـصـیـده درخـشان خود، ترس و هراس سپاه اموى از پیكارهاى حضرت را چنین تصویر مى كند: ((از شـیر كارآزموده نبردها، بر سپاهیان اموى ، عذاب فرو ریخت . جز هجوم شیرى خشمگین و غرّان كه خواسته اش را نیك آشكار كرده بود، چیزى آنان را هراسان نكرد. ترس از مرگ ، چهره هاى آنان را اندوهگین كرده بود. اما عباس ‍ در آن میانه خندان بود. مـیـمنه و میسره سپاه را درهم مى ریخت ، آنان را درهم مى كوفت و سرهایشان را درو مى كرد. دلاورى بـه او حـمـله نمى كرد مگر آنكه مى گریخت و سرش ، پیشاپیش او حركت مى كرد. اسبان را چنان با نیزه اش رنگ آمیزى كرد كه سیاه و سپیدشان یكسان شدند. بر شكارش خـشـمـنـاكانه هجوم نمى آورد مگر آنكه بلاى محتوم را بر او سرازیر مى كرد. پیشروى او رنـگـى از درنگ و هراس داشت ، گویى براى تسلیم پیش مى رود. قهرمانى كه شجاعت را از پدرش به ارث برد و بدان ، دماغ پرباد گمراه زادگان را به خاك مالید)). مى بینید چگونه ((حلى )) هراس فراگیر امویان را از هجوم قمربنى هاشم ، قهرمان اسلام وصف مى كند و آشفتگى صفوف آنان را تصویر مى نماید. عباس با قلبى آرام و چهره اى خندان به لشكر دشمن مى تازد و از كشته ، پشته مى سازد و اسـبـان آنـان را بـا خـونشان رنگین مى كند. تا جایى كه مى دانیم هرگز كسى شجاعت و دلیـرى را چـنـیـن تـرسیم نكرده است و بدون گزافگویى ، عباس ـ همانگونه كه مورخان نوشته اند ـ خسارتهاى سنگینى به اهل كوفه وارد كرد. ((سید جعفر حلى )) همچنان در وصف شجاعت ابوالفضل ، داد سخن مى دهد و مى گوید: ((قـهـرمـانـى كـه هـنـگـام سوار شدن بر اسب بزرگ ، گویى كوهى سرافراز، بر اسب نـشـسـتـه اسـت و شـگـفـتـا كـه اسـبـى ، چـنـیـن كـوهـى را خـوب تحمل مى كند و رهوار مى تازد! سوگند به برق شمشیرش ـ و من جز به آذرخش آسمانى ، سـوگـنـد نـمى خورم ـ اگر شهادت او مقدّر نبود، با شمشیرش هستى را مى زدود؛ لیكن این خداوند است كه هرچه اراده كند، مقدر مى سازد و بر آن حكم مى راند)). تـیـغ ابـوالفضل صاعقه اى ویرانگر بود كه بركوفیان فرود آمد و اگر قضاى الهى نبود، آنان را از صفحه روزگار محو مى كرد. ب ـ كاشف الغطاء: امام ((محمد كاشف الغطاء)) شیفته شجاعت ابوالفضل شده و طى قصیده درخشانى او را چنین مى ستاید: ((هـنـگـامـى كه عباس خندان به رزمگاه پا مى گذاشت ، چهره هاى امویان را هراس از مرگ ، دژم (اندوهگین ) مى كرد. به مرگ آورى ، آگاه بود و شمشیرش كارآزمودگان را از پا درمى آورد. وقتى كه تیرگى و سختى جنگ ، چون شبى تاریك به اوج مى رسید، مرگبارترین روز دشمنانش آغاز مى شد)). هـراس از ابـوالفـضل چهره هاى امویان را تیره كرده ، زیرا سرهاى قهرمانان آنان را درو كرد و روحیه آنان را درهم شكست و بارانى از عذاب بر آنان فروبارید. ج ـ فرطوسى : شاعر دلباخته اهل بیت ، شیخ ((عبدالمنعم فرطوسى )) ـ نور به قبرش ببارد ـ در حماسه جاویدان خود، دلیرى و شجاعت ابوالفضل در میدان نبرد را چنین مى ستاید: ((در هر هجومى در جهاد، كوه است و در استوارى هنگام رویارویى كوهى است . تمامى گُردى و عـزت پـدرش عـلى در او ریـشه دواند و بارور گشت . در هر دلى و جانى ، نقشى از خود به یادگار گذاشته و در هر دیدار، هراسى در روان دشمن افكنده است )). سـپـس هـمـو، شـكـسـتـهـاى سـنـگـیـن سـپـاه امـوى بـه وسـیـله ابوالفضل را چنین ترسیم مى كند: ((چون پرچمى برفراز دژى ، بر پشت اسب خود نشست و در تیرگى چون شب جنگ ، ماهوار درخـشـیـد. دلهـاى دلاوران از دیـدن هـیبت او فرو ریخت و چون هوا از پهلوهایشان به درآمد و بـدنـهـاى درهـم شـكـسته شان بر زمین افتاد در حالى كه سرهایشان پرّان بود و او انبوه لشكریان را با ید بیضاى خود به سوى مرگ مى راند)). شـجـاعـت و دلاورى ابـوالفـضـل ، شـاعـران بـزرگ را شـیـفـتـه خـود كـرد و ضـرب المثل تاریخ گشت . آنـچـه بـر اهمیت این شجاعت مى افزاید ((للّه )) بودن آن است . حضرت ، شجاعت خود را در راه یـارى حـق و دفاع از آرمانهاى والاى اسلام به كار گرفت و هرگز دربند دستاوردهاى مادى زندگى زودگذر نبود. 2 ـ ایمان به خدا قـوت ایـمـان بـه خـدا و اسـتوارى در آن ، یكى از بارزترین و بنیادى ترین ویژگیهاى ابوالفضل بود. حضرت در دامان ایمان ، مركز تقوا و آموزشگاه خداپرستى و خداخواهى ، تربیت یافت و پدرش ، پیشواى موحّدان و سرور متقیان ، جانش را با جوهر ایمان و توحید حـقـیقى پرورش داد و تغذیه كرد. پدر، او را با ایمان مبتنى بر آگاهى و تعمّق در حقایق هستى و رازهاى طبیعت ، تغذیه نمود؛ ایمانى كه خود چنین وصفش كرده بود: ((اگر پرده ها برایم كنار زده شوند، بر یقینم افزوده نخواهد شد)). ایـن ایـمـان ژرف و ریـشـه دار بـا ذرّات وجـود حـضـرت عباس عجین شد و او را به یكى از بزرگان تقوا و توحید بدل ساخت . و بر اثر همین ایمان پایدار و عظیم بود كه ایشان ، خود، برادران و شمارى از فرزندانش را در راه خدا و تنها براى خدا قربانى كرد. عـبـاس ( عـلیـه السـّلام ) بـا دلاورى بـه دفـاع از دین خدا و حمایت از عقاید اسلامى كه در آسـتـانـه تحریف شدن و نابودى در زمان حكومت امویان قرار گرفته بود، برخاست و در این كار فقط خداوند و رضاى حق و جایگاه اخروى را مد نظر داشت . 3 ـ خویشتندارى یـكى دیگر از صفات برجسته ابوالفضل ( علیه السّلام ) عزّت نفس و خویشتندارى بود. حضرت از زندگى خفت بار زیر سایه حكومت اموى ابا داشت ؛ حكومتى كه بندگان خدا را بـرده خـود و امـوال بـیـت المـال را دارایـى شـخـصـى كـرده بـود و بـه دنبال برادرش ، پدر آزادگان كه صلاى عزّت و كرامت در داده بود و مرگ زیر سایه هاى نـیزه ها را سعادت و زندگى با ظالمان را اندوهبار اعلام كرده بود، دست به قیامى خونین زد و به میدان نبرد و جهاد پا گذاشت . ابـوالفـضـل ( علیه السّلام ) در روز عاشورا عزّت نفس و خویشتندارى را با تمام ابعاد و آفـاقـش مـجـسـم سـاخـت . امویان او را به شرط كناره گیرى از برادرش ، وعده فرماندهى كـل قـوا دادنـد، لیـكـن حـضـرت بـر آنـان تـمـسـخـر زد و فـرمـانـدهـى سـپـاه آنـان را لگـدمـال كـرد و بـا شـوق و اخلاص ، به سوى آوردگاه شتافت و در راه دفاع از حرّیت ، دین و آزادگى خود، كُندآوران را به خاك انداخت و سرها را درو كرد. 4 ـ صبر یـكـى از ویژگیهاى ابوالفضل ( علیه السّلام ) شكیبایى و بردبارى در برابر حوادث تلخ و دشوار بود. مصایبى كه در روز عاشورا بر سر حضرت آمد، كوهها را مى گداخت ، لیـكـن ایـشان همچنان استوار بودند و كمترین سخنى دالّ بر دردمندى بر زبان نیاوردند. حضرت همچون برادرش ، سیدالشهداء ـ كه صبرش از صلابت و سنگینى كوههاى سر به فـلك كـشـیـده ، بـیـش بـود ـ و بـه پیروى از امامش ، خود و اراده اش را تسلیم پروردگار بـزرگ كـرد و هرچه را بر خود و خاندانش نازل شد با چشم رضامندى نگریست . حضرت ابـوالفـضل ، ستارگان تابناك و اصحاب باوفا را مى دید كه بر دشت سوزان كربلا چون قربانیها به خون تپیده اند و آفتاب ، آنان را مى گدازد، مویه و فریاد كودكان را مى شنید كه بانگ ((العطش )) سر داده اند، نوحه بانوان حرم وحى بر كشتگان خود را مى شـنید، تنهایى برادرش ، سیدالشهداء را در میان كركسهاى كوفه و مزدوران ابن مرجانه كه براى كشتنش بر یكدیگر پیشى مى گرفتند تا به رهبرشان نزدیك شوند، مى دید. آرى ، هـمـه ایـن حـوادث سـنـگـیـن را مـى دیـد، لیـكـن امـر خـود را بـه خـداى متعال واگذار كرده بود و بدون كمترین تزلزلى پاداش را از پروردگارش درخواست مى كرد. 5 ـ وفادارى یـكـى دیـگـر از صـفـات ابـوالفـضـل كـه از بـرتـریـن و بـرجـسته ترین صفات است ، ((وفـادارى )) اسـت . حـضرت در این صفت ، گوى سبقت از همگان ربود و ركوردى جاودانى برجاى گذاشت و به بالاترین حد آن رسید. نمونه هاى وفادارى حضرت را در اینجا مى آوریم . الف ـ وفادارى به دین : ابوالفضل العباس ( علیه السّلام ) از وفادارترین كسان به دین خود بود و بشدت از آن دفـاع كـرد. هـنـگـامـى كـه اسـلام در خـطـر نابودى قرار گرفت و دشمنان كمر بسته آن ـ امـویـان ـ بـا تـمـام وجـود بـه انكار آن برخاستند و شبانه روز محو آن را وجهه نظر خود قرار دادند و با آن جنگیدند، ابوالفضل به رزمگاه پاگذاشت و در راه دین خود، مخلصانه جهاد كرد تا آنكه كلمه توحید در زمین برقرار باشد و در آرمانهاى اعتقادیش دستانش قطع گشت و به خون خود درغلتید. ب ـ وفادارى به امت : سـرور مـا حـضـرت عـبـاس ( عـلیـه السـّلام ) مى دید كه امت اسلامى در زیر كابوس تیره امـویـان دسـت و پـا مـى زنـد و زنـدگـى مرگبار سراسر ذلت و خوارى را سپرى مى كند. گروهى از مجرمان اموى سرنوشت آنان را در دست گرفته ، ثروتهاى آنان را به باد مى دهـنـد، بـا مـقدرات آنان بازى مى كنند و حتى یكى از سپاسگزاران اموى با وقاحت و بدون شرم و حیا اعلام مى كند كه : (((منطقه ) سواد؛ باغستان قریش ‍ است )) و چه اهانتى به امت بیش از این . در برابر وضعیت طاقت فرسا، ابوالفضل وفادارى به امت را در قیام دید. پس ‍ همراه با برادرش و گروهى از رادمردان اهل بیت و آزادگان دلباخته آنان بپاخاست و شعار آزادى از یـوغ بـنـدگـى امـویان را سر داد و رهایى امت اسلامى از بردگى آنان را هدف خود كرد و جـهـادى مـقـدّس بـراى بازگرداندن زندگى كریمانه براى آنان را آغاز كرد و در راه این هـدف والا، خـود و تـمـامـى بـپـاخـاسـتـگـان بـه شهادت رسیدند. پس كدام وفادارى به امت مثل این وفادارى است ؟! ج ـ وفادارى به وطن : سـرزمـیـن اسـلامـى در گـرداب مـحنت و رنجهاى توانفرسا در ایام حكومت امویان ، غوطه ور بـود. اسـتـقـلال و كـرامـت خود را از دست داده بود و به باغستانى براى امویان ، سرمایه داران قریش و دیگر مزدوران بدل گشته بود. تـهـیـدستى و فقر، همه گیر و مصلحان و آزادگان خوار شده بودند و مجالى براى آزادى فـكـر و نـظـر نـمـانـده بود. حضرت عباس تحت رهبرى برادرش ‍ سیدالشهداء براى درهم شكستن این حكومت سیاه و فروپاشى پایه هاى آن ، قیام كرد و بر اثر فداكاریهاى آنان بود كه طومار حكومت اموى پس از چندى درهم پیچیده شد؛ در حقیقت بزرگترین وفادارى به وطن اسلامى همین است . د ـ وفادارى به برادر: ابـوالفـضـل (علیه السلام) پـیـمـانـى را كـه بـا خـداونـد بـراى حـفـظ بـیـعـت خود با برادرش ریحانه رسـول خـدا( صـلّى اللّه علیه و آله ) و اولین مدافع حقوق مظلومان و محرومان بسته بود، بـدان وفـادار مـانـد. مردمان در طول تاریخ مانند این وفادارى در حق برادر را ندیده اند و قطعاً زیباتر از این وفادارى در كارنامه وفاى انسانى به ثبت نرسیده است ؛ وفاداریى كه هر آزاده شریفى را به خود جذب مى كند. 6 ـ قوّت اراده ((اسـتـوارى و قدرت اراده )) از مهمترین و بارزترین صفات بزرگان جاوید تاریخ است كـه در كـار خـود موفق بوده اند؛ زیرا محال است افراد سست عنصر و ضعیف الاراده بتوانند كمترین هدف اجتماعى را محقق كنند یا كارى سیاسى را به پایان برند. ابوالفضل ( علیه السّلام ) در اراده نیرومند و عزم و جزم ، در بالاترین سطح قرار داشت . بـه اردوگـاه حق پیوست و بدون تزلزل یا تردید، پیش رفت و در عرصه تاریخ به عـنـوان بـزرگـترین فرمانده بى مانند شناخته شد و اگر این صفت در او نبود، افتخار و جاودانگى در طول تاریخ برایش ثبت نمى شد. 7ـ مهربانى مـحـبـت و مـهـربـانـى بـه مـحـرومـان و سـتـمـدیـدگـان بـر وجـود ابـوالفـضـل مـسـتـولى بـود و ایـن پـدیـده بـه زیـبـاتـریـن شـكـل خـود در كـربـلا آشـكـار شـد و جـلوه كـرد؛ سـپـاه امـویـان آبـشـخـور فـرات را بـر اهـل بـیـت بـسـتـنـد تـا آنـان بـر اثـر تـشـنـگـى بـمـیـرنـد یـا تـسـلیـم گـردنـد. ابوالفضل كه لبهاى خشكیده و چهره هاى رنگ پریده فرزندان برادرش و دیگر كودكان را از شـدت تـشنگى دید، قلبش فشرده گشت و از عطوفت و مهربانى دلش آتش گرفت . سـپـس بـه مـهـاجـمـان حـمله كرد، راهى براى خود گشود و براى كودكان آب آورد و آنان را سـیـراب كـرد. در روز دهـم محرم نیز بانگ ((العطش )) كودكان را شنید، دلش به درد آمد و مـهـر به آنان ، او را از جا كند. مشكى برداشت و در میان صفوف به هم فشرده دشمنان خدا رفـت ، بـا آنـان درآویخت و از فرات دورشان ساخت ، مشتى آب برداشت تا تشنگى خود را بـرطرف كند، لیكن مهربانى او اجازه نداد قبل از برادر و كودكانش سیراب شود، پس آب را فرو ریخت . حال در تاریخ امتها و ملتها بگردید آیا چنین محبت و رحمتى را ـ جز در قمر بنى هاشم و افتخار عدنان ـ خواهید یافت ؟! ایـنـهـا پـاره اى از صفات و فضایل ابوالفضل است كه با داشتن آنها ـ چون پدرش ـ به بالاترین قلّه مجد و كرامت دست یافت . نویسنده: علامه محقق حاج شیخ باقر شریف قرشی منبع: زندگانی حضرت ابوالفضل العباس (ع)

کلیدواژه ها: ، ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 3695
زمان انتشار: 28 سپتامبر 2015
|
مضرات نوشیدن آب زیاد

مضرات نوشیدن آب زیاد

آیا می دانید که نوشیدن زیاد آب منشاء بسیاری از بیماری ها است! بر خلاف آنچه اکنون بسیاری از مردم و پزشکان بر این باورند که نوشیدن هرچه بیشتر آب نه تنها ضرری برای بدن ندارد، بلکه برای سلامتی نیز مفید است و حتی توصیه به خوردن روزانه ۸ لیوان آب می کنند، اصولاً زیاد آب خوردن سر منشاء خیلی از بیماری ها می تواند باشد. سلامت بدن در کم آب خوردن هست و همان مقدار که تشنه می شوید، نوشیدن آب کفایت می کند.    افراد بر حسب نوع طبعشان، در احساس نیاز به آب و تشنگی متفاوت هستند. به طور معمول افرادی که بیشتر احساس تشنگی می کنند و نیاز به آب دارند، دارای طبیعتی گرم هستند، مخصوصاً گرم و خشک و افرادی که دارای طبیعت سرد هستند، احساس تشنگی کمتری پیدا می کنند و کلاً نیاز بدنشان به آب کمتر است.  فرایند تنظیم تعادل (بالانس) آب و الکترولیت ها در بدن، بسیار پیچیده بوده و نیازمند هماهنگی دقیق تعداد زیادی از ارگان ها و سلول های بدن است. وقتی که حجم زیادی از آب وارد بدن می شود، عملاً کلیه و همه سیستم های متعادل کننده آب و الکترولیت های بدن، یک فرایند پیچیده و زمان بر را شروع می کنند تا با توجه به شرایط درونی و محیطی فرد، این حجم زیاد آب مصرفی را در بدن ساماندهی نمایند و در واقع ارگان های بدن به صورت غیر لازم و توسط خود فرد، در مقابل انجام کار زیاد و تحمیلی جهت تنظیم آب و الکترولیت قرار می گیرند و باعث فرسودگی و پیری زودرس این ارگان ها می شود. در حدیثی از حضرت رسول (ص) آمده است: دل های خویش را با زیاد خوردن و زیاد نوشیدن نمیرانید، که دل چون زراعت است، وقتی آب آن زیاد شد، خواهد مرد. (نهج الفصاحه ، حدیث ۲۴۸۹) متاسفانه این تصور در ذهن مردم جا افتاده است که تمام نیاز بدن به آب فقط از طریق نوشیدن آب تامین می شود. اما این گفته هرگز مورد تایید نیست. این انتخاب به سلیقه فردی و امکانات موجود تغذیه ای بستگی دارد. افرادی که روزانه از گروه های مختلف غذایی استفاده می کنند و مرتباً میوه و سبزیجات تازه می خورند، نیازی به نوشیدن هشت لیوان آب در طول شبانه روز نخواهند داشت. زیرا میزان قابل توجهی آب در مواد مصرفی آنان وجود دارد و در نتیجه، کمتر دچار کم آبی می شوند. بنابراین توصیه می شود هرگاه احساس تشنگی کامل کردید و به اصطلاح عطش صادق پیدا کردید، به میزان رفع تشنگی تان آب سالم جوشیده نوش جان کنید.  

کلیدواژه ها: ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 3141
زمان انتشار: 30 ژولیه 2015
ثواب وضو گرفتن مانند وضوی امیرالمومنین (علیه السلام)

ثواب وضو گرفتن مانند وضوی امیرالمومنین (علیه السلام)

امام صادق علیه‌السلام فرمود: روزی امیرالمومنین علیه‌السلام با (محمد) ابن حنفیه نشسته بود. از او خواست تا ظرف آبی جهت وضو برایش بیاورد. محمد نیز چنین کرد. پس از اماده شدن آب، آن حضرت با دست راست آب را بر روی دست چپ ریخت. سپس فرمود: ((بِسمِ اللهِ وَالحَمدُ لِلهِ الَّذی جَعَلَ الماءَ طَهُوراً وَ لَم یَجعَلهُ نَجِساً)) پس از آن به مستراح رفت. آن‌گاه گفت: ((اَللهُمَّ حَصّن فَرجی وَ أَعِفّهُ وَاستُر عَورَتی وَ حَرّمنی عَلَی النّار)). سپس مضمضه نمود. آن‌گاه گفت: ((اَللّهُمّ لَقّنی حُجَّتی یَومَ ألقاکَ و أطلِقش لِسانی بِذِکرِکَ)). سپس استنشاق نمود. آن‌گاه گفت: ((اَللّهمَّ لا تُحرّم عَلَیَّ ریحَ الجَنهِ وَاجعَلنی مِمَّن یَشُمُّ رِیحَها وَ رَوحَها و رَیحانَها وَ طیبَها)). راوی می‌گوید :سپس صورتش را شسته و گفته: ((اَللّهُمَّ بَیَّض وَجهی یَومَ تَسوَدُّ فیهِ الوُجُوهُ ولا تُسَوِّد وَجهی یَومَ تَبیَضُّ فیهِ الوُجُوهُ)). سپس دست راستش را شسته و گفت: ((اَللّهُمَّ اَعطنی کِتابی بِیَمینی وَالخُلدَ فِی الجِنانِ بِیَساری و حاسِبنی حِساباً یَسیراً)). آن‌گاه دست چپش را شسته و گفت: ((اَللّهُمَّ لاتُعطِنی کِتابی بِشِمالی وَ لا مِن وَراءِ ظَهری وَلاتَجعَلها مَغلُولَهً إلی عُنُقِی وَ أَعُوذُ بِکَ مِن مُقَطَّعاتِ النّیرانِ)). آن‌گاه سر خود را مسح کرده و گفت: ((اَللّهمَّ غَشِّنی بِرحمَتِکَ وَ بَرَکاتِکَ وَ عَفوِکَ)). آن‌گاه پاهایش را مسح کرده و گفت: ((اَللّهُمَّ ثَبَّتنی عَلَی الصِّراطِ یومَ تَزِلُّ فیهِ الاَقدامُ واجعَل سَعیی فی ما یُرضیکَ عَنّی یا أرحَمَ الرّاحِمینَ)). آن‌گاه سرش را بالا آورده، به محمد حنیفه نظر کرده و فرمود:‌ ای محمد! کسی که مانند من وضو گرفته و مثل سخنانم را بگوید، خدای عزوجل از هر قطره‌ای فرشته‌ای می‌آفریند که خداوند را تا روز قیامت تقدیس و تسبیح کرده و او را تکبیر می‌گوید و خدای متعال ثواب آن را برای او می‌نویسد.   ثواب خشک کردن آب وضو با حوله و ترک آن امام صادق علیه‌السلام فرمود: کسی که وضو بگیرد و با حوله خشک کند، یک کار نیک برای او نوشته می‌شود و کسی که وضو بگیرد و با حوله خشک نکند، تا اینکه وضویش خشک شود، سی کار نیک برای او نوشته می‌شود.   ثواب وضوی نماز مغرب و صبح امام کاظم (علیه السلام) فرمود: کسی که برای نماز مغرب وضو بگیرد وضویش کفاره گناهان روز گذشته اوست؛ البته باستثنای گناهان کبیره. و کسی که برای نماز صبح وضو بگیرد، وضوی او کفاره گناهان شب گذشته اوست؛ البته باستثنای گناهان کبیره.   ثواب بازگذاشتن چشمان به هنگام وضو      رسول خدا (ص) فرمود: هنگام وضو چشم هایتان را باز کنید ؛ شاید آتش جهنم را نبیند.   ثواب تجدید وضو 1 ـ ... امام رضا علیه‌السلام فرمود: تجدید وضو برای نماز عشا(گناه قَسَمِ) << نه به خدا >> و << بله به خدا >> را محو می‌کند. 2 ـ ... امام صادق (علیه السلام) فرمود: کسی که برای غیر نماز، وضوی خود را تجدید کند، خداوند هم بدون استغفار توبه او را تجدید می‌کند.

، ، ، ،

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed