مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
امام باقر علیه السلام میفرماید: «مَثَلُ الْحَرِیصِ عَلَى الدُّنْیَا كَمَثَلِ دُودَةِ الْقَزِّ، كُلَّمَا ازْدَادَتْ عَلى نَفْسِهَا لَفّاً، كَانَ أَبْعَدَ لَهَا مِنَ الْخُرُوجِ حَتّى تَمُوتَ غَمّاً= حریص به دنیا، همانند كرم ابریشم است كه هر چه بیشتر دور خود مى تند، خارج شدن از پیله بر او سختتر مى شود، تا آنكه از غصه مى میرد».
حریص تا نمیرد، ول نمیکند. آنقدر درگیر کمالات بخش های «جمادی، گیاهی، حیوانی و عقلی» است تا اینکه در این مسیر می میرد.
ما یک بینهایت بیشتر نداریم و آن هم الله تبارک و تعالی است و دل ما هم عاشق کمال بینهایت است. بنابراین، اگر بخواهی جای دیگری حرص بزنی، در واقع از بینهایت دور میشوی.
چون به هر میلی که دل خواهی سپرد از تو چیزی در نهان خواهند برد
تو هر باری که یک هوس جدید می کنی و یک طمع جدید سراغت میآید، در حقیقت خودت را از ابدیت محروم میکنی. یک لذت و نعمت ابدی را نابود میکنی. این زیادهخواهی است. مثلاً بدن ما در طول روز یک مقداری قدرت جذب ویتامین ث دارد، بیشتر از آن نمیتواند جذب کند. چون باید آن را تحلیل و هضمش کند. این سفرهها که ما میاندازیم، سفرههای حریصانه است. مثلا در رانندگی ما به اندازه دو برابر چینیها گاز مصرف میکنیم. این حریصانه است و اسراف است.
حرص و طمع، مانع شادی است
مانع بعدی از موانع شادی، حرص و زیادهخواهی است. حرص در کمالات «جمادی، گیاهی، حیوانی، علمی» نادرست است. این یعنی بیموقع یک چیزی را خواستن. یک چیزی را طلب کردن بدون آمادگی، انسان را از شادی میاندازد.
حرص در هیچ جهتی خوب نیست. مگر حریص بودن در معنویت و عشق به خداوند. آن هم با رعایت سلسله مراتب خودش. به شرط اینکه زیر نظر مربی باشد.
امیرالمؤمنین علی علیه السلام میفرماید: «لَا یُلْقَى الْحَرِیصُ مُسْتَرِیحاً[1]= انسان حریص، آسایش و راحتى ندارد». هیچوقت نمیتوانید یک آدم حریص را آسوده ببینید.
آدمی که حریص است، به هیچ وجه از ارتباط با خدا، غیب و خانواده آسمانی اش لذت نمی برد. اصلاً با خودش هم لذتی ندارد. یعنی شما هزار دفعه به او بگو، تو آدم هستی، تو از جنس آسمان هستی، وقتی برای خودت بگذار. اما او نمیتواند. چون حریص است. حرص های پایینی اجازه رسیدگی به کمالات بالا را نمیدهد. این آدم فرصت ماه عسل با خودش را ندارد. مدام عجله دارد، حریص به کارهای دیگر است. حوصله تمرکز گرفتن برای اینکه بتواند با غیب ارتباط بگیرد را ندارد، حوصله مطالعات انسانی را ندارد.
برگرفته از مباحث استاد محمد شجاعی بحث «شادی»(مرزداران)
کلیدواژه ها:
آثار استاد